En liten resa till Tallinn :)

Det blev en kort vistelse i Estlands huvudstad Tallinn, men det var exakt vad jag behövde. Att fÄ komma bort lite, se nÄgot annat och framförallt, att fÄ flyga, vilket jag Àlskar.
Detta var tredje gÄngen jag besökte Tallinn och det har hÀnt mycket sedan första gÄngen jag var dÀr, för sisÄdÀr 20 Är sedan. Tallinn har blivit en storstad men i litet format, vilket jag gillar dÄ allt ligger sÄ centralt och det Àr lÀtt att ta sig fram till fots om man sÄ vill. Tallinn har cirka 40.000 invÄnare och Àven om jag inte trÀffade dem allihop sÄ vÄgar jag pÄstÄ att mÀnniskorna Àr oerhört trevliga, och hade det inte varit för dem alla sÄ hade min korta, lilla resa inte varit hÀlften sÄ bra.

DAG 1: Avresa och pĂ„ vĂ€g mot Landvetter, Göteborg. VĂ€dret var inte det roligaste och i Bollebygd tog jag denna bild genom sidorutan pĂ„ bilen samtidigt som jag hoppades pĂ„ bĂ€ttre vĂ€der pĂ„ andra sidan Östersjön.

Efter scanning, förklaringar och kroppsvisitering vid Security Check kunde jag sÀtta mig och vÀnta vid gate 14. Innan dess var jag sÄklart ute en halv svÀng och gick lite lagom vilse men det ordnade sig till slut och jag kunde sÀtta mig ner lagom för att se nÀr planet som skulle ta mig till Helsingfors taxade in.

För en liten extrasumma hade jag bestĂ€llt assistans vid alla terminalerna dĂ„ mina ben Ă€r lite kassa. Detta fungerade alldeles utmĂ€rkt redan frĂ„n start och den gulliga damen som checkade in mig ordnade Ă€ven att jag fick sitta lĂ€ngre fram i planet, pĂ„ plats 6D istĂ€ller för 25D. Det blev visserligen ingen fönsterplats men det gjorde inte sĂ„ mycket, Ă€ven om jag funderade pĂ„ om man kanske skulle försöka boka plats vid panoramafönster nĂ€sta gĂ„ng…

VÀl framme i Helsingfors tog jag en av vÀrldens sÀmsta selfies, i motljus. Man ser knappast nÄgot men jag var glad. Det Àr jag ju nÀstan alltid.

Jag vet inte vilken flygplanstyp det nu blev men det var i alla fall mycket mindre och med propellrar. Skojigt men sÀkert ganska bullrigt, tÀnkte jag nÀr jag slog mig ner sÄ bekvÀmt jag nÄgonsin kunde. Jag filmade Àven lite nÀr vi lyfte men det blev inget bra dÄ jag hade solen i ögonen.

Efter en taxifĂ€rd till hotellet dĂ€r jag skulle bo, Metropol, checkade jag in och tog mig till rummet. Det lĂ„g pĂ„ sjĂ€tte vĂ„ning och med en fantastisk utsikt över det vackra Tallinn. Rummet var ett standardrum men helt okej, med hĂ€rlig dusch och rumsstĂ€dning varje dag samt tv-kanaler i alla möjliga sprĂ„k. Dags att bli allmĂ€nbildad, tĂ€nkte jag, men först nĂ„got att Ă€ta, sĂ„ kan jag glana tv senare nĂ€r det Ă€r dags att sova. Jag anade inte vad som skulle hĂ€nda hĂ€rnĂ€st…

Jag kikade snabbt pĂ„ Google Maps vart nĂ€rmaste restaurang eller cafĂ© lĂ„g. Eftersom det var sent sĂ„ hade hotellets restaurang redan stĂ€ngt och jag hade inte Ă€tit sedan flygresan till Helsingfors! Nu slumpade det sig sĂ„ att pĂ„ baksidan av hotellet lĂ„g det faktiskt nĂ„gra restauranger, ett cafĂ© och Ă€ven en biljard/bowlinghall. Perfekt, tĂ€nkte jag och drog till restaurangen “Kaks Kokka” som lĂ„g sĂ„pass nĂ€ra att jag kunde se det frĂ„n mitt rumsfönster.

SÄ jag travade dit och det visade sig att Àven deras kök hade stÀngt. Dock fanns det en dygnet-runt-öppen bensinstation, ett Cirkle K, 750 meter lÀngre bort. Jag sa att jag gÄr helst inte ensam, svag av hunger och yr i mössan mitt i natten, men jag kunde dÀremot ta en flaska flytande bröd, vilket sÀkert skulle kunna stilla hungern en smula Ätminstone. Jag förklarade att jag skulle verkligen behöva mat dÄ jag Àr diabetiker och som tröst fick jag en kaka. Gulligt, allra minst!

Det var Àven hÀr en stor fadÀs upptÀcktes. Eller snarare, del ett av den. För nÀr jag skulle betala sade terminalen att köp utanför Sveriges grÀnser inte accepterades. Detta innebar att jag nu satt i djup doo-doo. Men kunde detta verkligen vara sant? Jag hade ju betalat taxin frÄn flygplatsen till hotellet, och det var ju inga problem. För köpet hade ju gÄtt igenom. Eller?
SĂ„ jag snubblade upp pĂ„ hotellrummet igen och började leta efter kvittot frĂ„n taxin. Det var i tvĂ„ delar, ett dĂ€r det stod “Contactless” vilket i min mening kunde betyda vad som helst, och pĂ„ det andra stod nĂ„got pĂ„ estniska. Tack o lov för Google Translate, sĂ„ jag skrev in det och mycket riktigt;”ostu ei olnud” betyder “köp genomfördes ej”. Varför hade inte taxichauffören reagerat pĂ„ detta dĂ„? Jo, av den enkla anledningen att hans engelska var allt annat Ă€n bra och terminalens sprĂ„k var pĂ„ engelska, dĂ€rav hade han missat detta. Tur i oturen kanske för annars hade jag fĂ„tt spendera natten pĂ„ terminalen eller Ă€nnu vĂ€rre, kanske pĂ„ en estnisk polisstation.
SÄ jag beslöt mig för att vÀnta tills morgonen dÄ jag kl 8 skulle ringa till ICA Banken för att be dem ordna upp situationen. Sova kunde jag inte pÄ tom mage men som tur var hade jag köpt en dubbel Daim pÄ Landvetter, vilket fick lindra de vÀrsta hungersplÄgorna över natten. Hej o hÄ och Àventyr med Anders, jajemen!

DAG 2: Klockan blev 7 och dags för frukost i hotellets restaurang och jepp, det var en sÄdandÀr fantastisk kontinetal (kolossal) frukost med alldeles för mÄnga alternativ för att nÄgonsin kunn a vara nyttigt. Men vem brydde sig? Nu var jag strandad pÄ hotellet tills det hade ordnat sig med mitt kort och dÄ fÄr jag lov att tröstÀta och svulla mig hur mycket som helst. Nödsatt svensk (torsk pÄ) i Tallinn, ring svenska ambassaden! Men först frukost och ja, det blev en ganska dÄlig bild men det blev tvÄ vÀndor plus fantastiskt gott kaffe. För vem vet nÀr jag skulle fÄ Àta nÀsta gÄng?

Estland ligger en timma före oss. Med andra ord, nÀr klockan Àr 8 i Sverige Àr den 9 i Estland. Med andra ord hade jag lite tid att slÄ ihjÀl innan Ica Bankens telefontid sÄ jag satte mig ned i foajén och tog den hÀr bilden. Stor, ljus entré och med en fontÀn i mÀrklig stil som porlar vÀldigt högljutt. Jag undrar hur ofta receptionisterna springer pÄ toa varje dag?

Efter 20 minuters vĂ€ntan i telefon och ett snabbt samtal med Ica Banken sĂ„ hade de ordnat mitt kort. Vi vet inte vad som hĂ€nde för kortet fungerade ju pĂ„ planet till Helsingfors, dĂ„ jag köpte en macka med vatten. Mycket, mycket mĂ€rkligt. Men hur som helst, klockan hann passera lunchtid innan det var dags för mig att dra mig ut pĂ„ stan en svĂ€ng. Men det var enklare sagt Ă€n gjort för bĂ„de hunger och oro hade hĂ„llit mig vaken precis hela natten sĂ„ jag var ju knappast i form för att erövra vĂ€rlden. Allra mins Tallinn. Efter en snabb och lĂ€tt lunch pĂ„ Kaks Kokka drog jag ivĂ€g till Viru Square dĂ€r jag tĂ€nkte jag skulle Ă„ka med pĂ„ en “Hop-in Hop-out” busstur runt en rutt i och omkring staden. LĂ€tt och bra! Under tiden jag vĂ€ntade kikade jag ocksĂ„ in en snabbis pĂ„ Viru Torg dĂ€r jag i o för sig inte hittade nĂ„got men det var kul Ă€ndĂ„.

Som det syns pÄ bilden var inte vÀdret perfekt och det duggregnade lite lÀtt. TyvÀrr i sÄpass mÀngd att det var svÄrt att se genom bussens rutor dÀr vi Äkte igenom sevÀrdheterna. Jag hade valt den gröna linjen som skulle ta ungefÀr en timma dÀr vi passerade arenan för den estniska sÄngfestivalen, historiska muséet, den botaniska trÀdgÄrden, Estlands enorma tv-torn som numera Àr en restaurang, ned till hamnen och tillbaka till Viru Square. Tanken var att jag Àven skulle tagit den röda linjen för att se bland annat Freedom Square, Nationaloperan, Konstmuséet och hamndistriktet för sjöflygplan men jag orkade helt enkelt inte. Att sova sig igenom hela rundturen hade knappast varit vÀrt nÄgot alls sÄ jag bestÀmde mig för att ÄtergÄ till hotellet och ta en tupplur pÄ 2 timmar. Sagt och gjort. Dessutom började magen kurra.

Klockan gick och jag sov som en stock. Men istĂ€llet för att försöka hinna ut pĂ„ stan igen slog jag in pĂ„ den lugna banan och försökte njuta mer av min lilla men korta vistelse sĂ„ jag beslöt mig helt enkelt att dra till hotellets restaurang Berlin, för att testa vad de hade att bjuda pĂ„. Det fick bli entrecot med smörstekt svamp och grönsaker. LĂ€tt middag i o för sig men jag var faktiskt inte sĂ„ vĂ€ldans hungrig som jag först hade trott. Till detta blev det en öl och en sedvanlig Martini Rosso, vilken jag starkt kan rekommendera. Jag sĂ€ger sedvanlig dĂ„ jag för 12 Ă„r sedan rĂ„kade fĂ„ en sĂ„dan, ocksĂ„ i Tallinn men pĂ„ ett annat hotell, och jag har det som vana att ta en Martini Rosso i Tallinn. Konstiga sedvĂ€njor jag har kan man tycka… Hur som helst, det var en ypperligt god middag.

Under vistelsen passade jag Àven pÄ att fÄ massage. En klassisk sÄdan och under en hel timme för bara 280 kr. Frid och fröjd tÀnker man ju men saken blev vÀldigt komplicerad dÄ det visar sig att damen som ger massagen inte kan ett ord engelska. Med lite möda och gnissel blev det iaf av och jag fÄr sÀga att det var en riktigt bra massage för sÄ jÀkla yr i skallen har jag nog aldrig varit som nÀr jag reste mig frÄn massagebordet. Men gott gjorde det Àven om hon Àven ville massera mina ben men dÀr tyckte jag grÀnsen liksom gick. In i brallorna kommer man bara om man Àr V.I.P. eller speciellt inbjuden. Efter lite vatten för att motverka yrseln blev det dags för kvÀllsmat vilken jag intog pÄ Kaks Kokka, det och en öl av lokal hÀrkomst.

DAG 3: Jag kunde Äterigen sova som en stock men denna gÄng sov jag lite lÀngre. Flyget skulle inte gÄ förrÀn 15:30 lokal tid sÄ jag hade gott om tid. Det blev frukost vid 9:20 ungefÀr men hade jag vetat att det skulle vara sÄ mycket folk sÄ hade jag gÄtt tidigare. Restaurangen var fullsmockad och det skulle kunnat kallas för The Breakfast Battle dÀr alla sprang som yra höns. Herre jisses liksom, ta ett chill pill. Trots detta fann jag snabbt en sittplats, ganska nÀra serveringen och fick sÀllskap av en finsk restaurangÀgare och hans fru, vilka var mycket trevliga. Vi pratade under frukosten och hade det allmÀnt trevligt, precis som det ska vara, mÀnniskor emellan.

Jag checkade ut ungefÀr 11:30 och tackade receptionisterna för den trevliga vistelsen och sa att nÀr jag kommer tillbaka kommer Hotel Metropol vara mitt förstaval, alla gÄnger. Efter en kort och snabb taxiresa till flygplatsen checkade jag in och fastnade Äterigen i sÀkerhetskontrollen. Det blev en fika och ganska lÄng vÀntan sÄ jag försökte ta en liten tupplur med vÀskan som huvudkudde, men alla som nÄgonsin har varit pÄ en terminal vet ju hur svÄrt det kan vara. En liten blund fick jag Ätminstone och tillrÀckligt för att jag skulle kvickna till en smula.

Take off frÄn Tallinn airport

Denna gÄng blev det flygning hela vÀgen med SAS och mellanlandning i Köpenhamn. Eftersom det var tisdag och inte rusning eller mÄnga som flög fick jag möjligheten att vÀlja sittplats via online, sÄ jag passade pÄ att placera mig framför vingarna och ganska lÄngt fram. Dessutom fönsterplats sÄ att jag fick se nÄgot. Köpenhamns internationella flygplats Kastrup har för övrigt ett Assistens center, vilket Àr för de som behöver hjÀlp av olika slag för att hinna mellan olika gates eller som fÀrdas i rullstol. JÀttebra och underbart trevlig personal. Heja Danmark!

Den sista flighten mellan Köpenhamn och Göteborg tog bara 45 minuter och bara enstaka luftgropar, sÄ det gick fint. Jag passade pÄ att ta nÄgra bilder genom rutan pÄ de hÀrliga molnen som man ju sÀllan fÄr nosa pÄ sÄdÀr nÀra.

Jag befarade att vÀdret skulle vara trÄkigt nÀr jag kom hem men det var tvÀrtom soligt och skönt, vilket jag mÀrkte nÀr vi var pÄ nedgÄng.

Borta bra men hemma bÀst, som det heter. Men jag Àlskar Tallinn med dess historia, nÀrhet till havet, det stora i lilla formatet och framförallt mÀnniskorna.

Som jag skrev i inledningen sĂ„ hade denna korta lilla resa inte ha varit ens hĂ€lften sĂ„ rolig och trevlig utan alla hĂ€rliga mĂ€nniskor. FrĂ„n den buttra taxichauffören som till slut log och önskade mig en trevlig dag, till den fnittrande servitrisen, till den hjĂ€lpsamma tjejen pĂ„ Kaks Kokka som gav mig kakan, till busschauffören som verkade hata sitt jobb, till den skrattande portieren nĂ€r jag försökte mig pĂ„ att prata estniska (jag ska förövrigt gĂ„ en kurs i estniska ihop med min far, till hösten). Med alla dessa mĂ€nniskor i alla dess nyanser blev det en alldeles underbart rörig kompott som lyfte mig nĂ„got oerhört. Tusen tack! Hoppas ni lĂ€ser detta via Google Translate 😀 Vi ses! 😀